TeamMan wordt TMCF

De naam TeamMan vond ik al een tijdje niet meer zo goed aansluiten bij mijn Corporate Finance werkzaamheden in de Flex branche. Te soft. Dat is dan ook de belangrijkste reden om over te gaan naar TMCF. Deze letters staan voor TeamMan Corporate Finance, maar die naam is te lang. Dus hanteer ik in het vervolg de afkorting TMCF.
Niet iets om lang bij stil te staan, maar te belangrijk om zo maar voorbij te laten gaan.

Het Team van TeamMan

TeamMan staat voor ‘samen als team optreden’. Meestal treed ik op als vertegenwoordiger van de verkoper. Ook dan geloof ik in samenwerken als een team. Begrip hebben voor de andere partij. Naar de ander luisteren. Maar ook scherp opkomen voor de verkoper als het moet.
Het blijkt dat verkopers de beste resultaten behalen als ze er voor zorgen dat de relatie onderling goed is. Dat betekent ook dat je elkaar wel eens de waarheid mag vertellen. Je hoeft de confrontatie niet uit de weg te gaan.

Een voorbeeld

Ik heb net succesvol een verkoop afgehandeld waarbij de koper soms te drammerig en opdringerig was. Een tijdje kon ik dat wel aan, maar op een gegeven moment baalde ik er echt van. Ik heb hem verteld wat zijn gedrag met mij deed en dat ik niet verder wilde werken als hij dat gedrag continueerde. Hij schrok van mijn woorden en paste zijn gedrag aan. Maar een vos verleert zijn streken niet. Dus na twee maanden kwam het oude gedrag weer naar boven. Een kleine verwijzing naar mijn eerdere opmerking volstond. Even duidelijk zijn. Dat kan in een goede relatie. Sterker nog, dat komt de relatie ten goede.

Er zijn collegae die anders onderhandelen. Positioneel. Alleen aan de kant van de verkoper (of koper) staan en het maximale uit de deal halen. Zo lijkt het. Want de praktijk is vaak dat je er mét elkaar uit moet komen. Geven en nemen. En dat gaat beter wanneer de relatie goed is, dan wanneer je positioneel hebt onderhandeld. Als niemand van plaats veranderd gebeurt er ook niets.

TMCF flex

De geest van TeamMan blijft gehandhaafd, maar de verpakking wordt wat strakker. Daar past een andere naam bij: TMCF. Om aan te geven dat ik alleen Flexbedrijven verkoop voegen we daar de letters flex aan toe. Ziehier het nieuwe logo:

Oude wijn in nieuwe zakken?

Eigenlijk wel. Maar ik deed al mijn uiterste best een goede wijn te produceren. Alleen de verpakking kon beter en tegenwoordig is de verpakking een belangrijk onderdeel van het product. Dus dezelfde inhoud. Een beetje soft of beter gezegd flexibel. Maar wel met het juiste doel voor ogen.

 

Michel Matthijsse is dealmaker Flexbedrijven en organisatieadviseur.

Geen reactie's

Geef een reactie